Lähtemisen vaikeus

Julkaistu 07.06.2011 | Kirjoittanut Jussi | Kategoria(t): Jussin jupinoita, PikaSähkeet
Avainsanat:, , , ,

Tuntuu duuniin lähteminen olevan toisinaan hankalaa. Tänään vedin kypärän ainakin neljästi päähän, vain ottaakseni sen hetken päästä pois. Ensiksi hajosi tulppa moposta – tuntuvat olevan kulutustavaraa Zetorille nuo tulpat. No, onneksi ovat niitä halpoja, joten ei niistä maailmanloppua pääse syntymään, kunhan muistaa pitää varatulpan matkassa. Nyt pari tonnia ajettuani olen saanut jo kaksi NGK:n tulppaa laukeamaan. Edellisellä kerralla teetätti hieman enempi duunia, kun en heti keksinyt mistä oikein oli kyse, mutta nyt tarina oli tuttu, eikä vikaa tarvinnut varsinaisesti etsiä. Kuinkahan ne nykytulpat (iridium, vai mikä se nyt oikein oli) kestäisivät näissä laitoksissa (Z1000ST)? Ainakin kertaluokkaa kalliimpina niiden voisi kuvitellakin kestävän kauemmin.

No, kun tulppa oli saatu vaihdettua ja Kawa kehräsi taas kuin kiltti kotikissa, voin suunnitella uutta lähtöä. Ja juuri kun silpaisen ykköstä pesään, soi puhelin… Kypärää mäkeen ja niin edespäin. Kolmas kerta toden sanoo – väitetään. Mitä vielä, sama tarina taas, ykkönen ja puhelin soi…

Pitää vissiin hankkia kypärään puhelinsarja, tai sitten opetella olemaan vastaamatta puheluihin kun on mopon selässä. No, vihdoin ja viimein duuniin kuitenkin pääsin kypärä sulkeisten jälkeen.

Jussi

Mainokset
kommenttia
  1. TOMPPA sanoo:

    Jussi hei, kännykän voi laittaa vastaajalle ja soitella pikkasen myöhemmin.
    Niin munki tasonen tekee, sähän oot liikenneriski jos vaikka tarjousta väätelet kahvassa.

    Tulpista. Osta kynttilät muualtako tarjoustalosta, ja tarkista varma
    lämpöarvo.

    Ismon astra söi tulppia ko figarollia ko se osti ngk:t ilmatpoisliikkeestä, vaan luotettavalta varaosamyyjältä, mun vanhasta paikasta, tuli kunnon tavaraa. Ja menty pitkälle, vaikka konee rutut vakiotulpalle jo 30 rosentii yli. Ja jos yks hukkaa kipinän, uusi kaikki, maksaa vaivan. Samoja kokemuksia myös aikanaan sillä s-2 kavalla, yks pimee kaikki uusiks ja taas pelitti aikansa. Toki moni asia vaikuttaa, mites muuten koneen seokset ja ilmansaanti.

    Ja välillä hanaa, Nissaniki kulukee ihan erkasti ko otin tossa talavella tavaksi paiskata pari kertaa viikossa kakkosella tossa Pihlajapuron liittymässä 5-6 kertaa rajotinta vastaan, että kunnolla paukku.

    Ja perhana, kotiasioita, pylväslinjan kaivajat oli katkassu tänään viemäriputken mäellä. Noh, ei oo mun ongelma.

    Samoin kun kaupunkiasunnon kosteusvauriot, taloyhtiön piikkiin menee. Veskin ja keittiön seinät ylhäältä kosteet

  2. Jussi sanoo:

    Joo, nuo NGK:t tuntuu olevan surkeimpia, mitä tarjolla on. Jostain kumman syystä kun ne saa hieman rikasta seosta (ryyppy kylmä käynnistyksessä) ne nokeentuu ja kuolee. Nyt tänä aamuna sama aamu-uninen kolmos muki ei herännyt alkuun, mutta muutaman kilometrin jälkeen se heräsi henkiin. Nyt siinä on Bilteman Brisk merkkinen tulppa, joka näköjään pääsee lämmetessään takaisin juoneen, toisin kuin NGK. Ihme juttu.

    Onko Tompalla kokemusta noista iridium tulpista ja niiden kestävyydestä. hinta niillä on ainakin moninkertainen, taitaa olla luokkaa kymmenkertainen, joten niiden soisi ainakin pelaavan. En vielä ole noita kokeillut, mutta mikäli ongelmat jatkuu, lienee syytä niitäkin testata. Nämä NGK:t ja Briskit, yms. perustulpathan ei sinänsä maksa juuri mitään, mutta kun niitä ei kuitenkaan haluaisi olla jatkuvasti vahtamassa.

    Carburator cleaneria olen ohjeesi mukaan tankkiin pariin otteeseen töräyttänyt ja siitä melkoisia käyntihäiriöitäkin suurina annoksina aikaan saanut. Ehkä aavistuksen käynti on parantunut, tai sitten ei. Eli eroa on vaikea sanoa, ei mitään dramaattista muutosta. Lämpimänä käy pääasiassa melko nätisti, mitä nyt hieman hitaanlaisesti kierrokset laskee kahdestapuolesta tonnista alas ja sitten pitkään tyhjäkäynnillä oikein kuumana hieman tyhjäkäynti aaltoilee. Ei mitään huolestuttavaa, tai ajoon suuresti vaikuttavaa, mutta jokin pieni oire on. Samoin kuin tuossa kylmänä ajoittain kolmella mukilla pyörimisessä. Kierrosten laskuun veikkaan että jossain on pieni ilmavuoto, joka toimii kuten ryyppy. Kaasuttimien säätö, tiivisteet ja putsaus olisi varmaankin suuri apu tässä asiassa, mutta ei kesken ajokauden kehtaa alkaa toimivaa virittämään, kun arvaan jo lopputuloksen.

  3. Henkka sanoo:

    Vilkasin huvikseen omien tulppien hintoja. Näyttäs olevan noin 8eskoo kipale

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s